San Andres - Reisverslag uit Alto Harmony Hall, Colombia van Alex Dam - WaarBenJij.nu San Andres - Reisverslag uit Alto Harmony Hall, Colombia van Alex Dam - WaarBenJij.nu

San Andres

Blijf op de hoogte en volg Alex

23 November 2016 | Colombia, Alto Harmony Hall

Hallo lieve familie,

Hier wederom een berichtje vanuit Colombia, waarschijnlijk de laatste die ik deze trip ga schrijven omdat het einde helaas nu toch wel in zicht komt.

Voor de laatste paar dagen hadden we van te voren bedacht om deze heerlijk luierend en relaxend in de zon, nippend aan diverse cocktails, met uitzicht op azuur blauwe zee en palmbomen in San Andres door te brengen. Helaas zijn deze dingen niet echt uitgekomen voor ons..

Zondag avond vlogen we vanaf Cartagena naar San Andres, echt een idyllisch eiland. We hadden foto's gezien en ons ingelezen en het zou heerlijk worden. Ik zou gaan duiken, we zouden de boot nemen naar bounty eilandjes om de dagen door te brengen, we zouden een golf karretje huren om de hoogtepunten van het eiland te zien maar na 3 dagen hier te hebben doorgebracht is er nog niks uitgekomen van dit alles en ben ik bang dat dit ook niet meer gaat gebeuren.

Op het moment dat we geland waren zagen we al vanuit het vliegtuigraampje dat het behoorlijk hard aan het regenen was. Dit is in principe geen probleem en gebeurd wel vaker. Nadat we een taxi hadden gevonden naar ons hotel hebben we ons geïnstalleerd om hier 5 nachten te slapen.

Ik was wel benieuwd naar het weer en heb meteen even op internet gelezen wat er aan de hand was. Het bleek uiteindelijk een tropische depressie te zijn die in de Caribische zee ontstaan was. Geen goed nieuws maar nog steeds dachten we dat het we goed zou komen en dat we ten volle van alle geneugten van het eiland zouden genieten. Na een paar rum-cola's zijn we uiteindelijk gaan slapen.

Toen we gister ochtend wakker werden heb ik meteen weer even naar het weer gekeken en het bleek dat de tropische depressie overgegaan was in een zwaardere categorie, een tropische storm. Het was ook erg bewolkt, regenachtig en er was ook voldoende wind. We zijn naar de stad gelopen en hebben hier onze dag doorgebracht. Best prima maar nog steeds niet echt wat we voor ogen hadden.

Het waait ook te hard om met bootjes weg te gaan of om te duiken en met deze omstandigheden wil je ook niet eens op een onbewoond eiland zitten. Uiteraard hielden we het weer goed in de gaten en in de middag bleek de storm verder ontwikkeld te zijn naar een nog zwaardere categorie, een hurricane, en ze hebben hem Otto genoemd.

Het pad van de hurricane is niet bij ons, als het goed is, maar indirect ondervinden we er wel alle nadelen van en we hadden ons zeker een ander einde van onze vakantie voorgesteld. Je kunt zelf wel zeggen dat het een behoorlijke domper is.

Vanochtend is de hurricane weer afgeschaald naar een tropische storm maar de verwachting is wel dat Otto het weer op gaat pikken en een orkaan is voordat hij de kusten van Costa Rica en Nicaragua bereikt. Windsnelheden die genoemd worden zijn 75mph wat behoorlijk is.

We hebben zojuist van de receptie te horen gekregen dat we ons hotel, veiligheidsmaatregel, moeten verlaten om naar een ander hotel in de stad te verhuizen. Geen zorgen, dit is alleen maar omdat we nu direct aan het strand zitten en het water misschien iets kan stijgen. De wind is behoorlijk toegenomen dus we merken er wel iets van. Vandaag zou de ergste dag moeten zijn en wanneer Otto morgen aan land komt neemt hij vrijwel direct in kracht af. De mensen hier zijn zich aan het voorbereiden maar het gaat allemaal lekker tranquillo. Enige wat ze eigenlijk doen is bootjes uit het water halen en terras opstapelen en vastzetten, het valt dus allemaal wel mee.

Toch is het heel jammer en we weten ook zeker dat wanneer we vrijdag richting huis gaan hier de zon weer schijnt en het weer een heerlijk eiland is. We hebben gewoon behoorlijke pech wat dit betreft, helemaal als je je goed in gaat lezen over de stormen en ziet dat het bijna nooit voorkomt hier in de buurt en al helemaal niet zo laat in november. We proberen er het beste van te maken en we zorgen er ook voor dat dit niet een negatieve sluier over onze hele vakantie heen legt, het is allemaal fantastisch geweest en we hebben elke dag genoten van al het moois dat Colombia te bieden heeft.

Ook San Andres is ontzettend mooi en ik zou iedereen aanraden om hier heen te gaan. In elke andere omstandigheid is het eiland heel mooi en kun je hier zeker ontspannen en tot rust komen. Nogmaals, wij hebben gewoon ontzettend pech dat precies de 5 dagen dat wij hier zijn, Otto roet in het eten gooit.

Al met al zien we er door dit alles niet ontzettend tegenop om vrijdag weer richting Nederland te gaan. Het is niet het einde dat we van te voren bedacht hadden maar bladerend door alle foto's beseffen we wel dat het ontzettend mooi is geweest de afgelopen weken. We nodigen iedereen dan ook graag uit om snel onze foto's te bekijken en onze eindeloze verhalen aan te horen!

• 24 November 2016 - 12:24

Marcel:

Hallo A & L.
    Hoeveel pech kun je hebben in een vakantie:-( Een dag minder weer kan je nog wel hebben maar je hele verblijf op het eiland "verwaaid". dat is wel balen. Maar aan je, mooi geschreven, verslagen van de eerdere dagen denk ik toch niet dat jullie spijt van deze onderneming hebben.
    Nog een aangename tijd daar en een soepele terugreis voor jullie.
    Gr. Marcel

• 24 November 2016 - 20:46

Hoi Alex en Linda,

Vervelend en tegenvallend weer op het einde van jullie toch zeer mooie reis. Wat je moeder al schreef, wij kunnen er over mee praten. Maar toch, je kan er niets aandoen, helaas. Ik heb wel genoten van de reisverslagen al had ik liever wat anders gelezen in jullie laatste verslag. (zon, strand en dergelijke!)
    In ieder geval geniet er toch maar van op jullie laatste avond en goede reis terug! Groetjes pa.