Parque Tayrona / Cartagena - Reisverslag uit Quinta, Portugal van Alex Dam - WaarBenJij.nu Parque Tayrona / Cartagena - Reisverslag uit Quinta, Portugal van Alex Dam - WaarBenJij.nu

Parque Tayrona / Cartagena

Blijf op de hoogte en volg Alex

19 November 2016 | Portugal, Quinta

Hallo lieve familie,

Hier weer even een berichtje van ons vanuit Colombia! Allereerst wil ik iedereen bedanken voor het lezen van onze verslagen, ik schrijf het gelukkig niet voor niets. Ook dank voor de reacties, dit vinden we beide erg leuk om te lezen en elke keer dat we internet hebben zijn we benieuwd of er nog nieuwe reacties zijn.

Op dit moment zijn we in Cartagena, een leuke koloniale stad in het noorden van Colombia. Hier zijn we gisteren aangekomen en vandaag hebben we de hele dag hier al doorgebracht. Nu zitten we aan een heerlijke, ijskoude cerveza en straks gaan we ons klaar maken om weer de stad in te gaan om een hapje te eten.

Voordat we hier zijn gekomen hebben we 2 nachten doorgebracht in Parque Tayrona, een natuurpark paar uur ten westen van Cartagena. Van ons verblijf in Santa Marta zijn we met de bus daarheen gegaan, dit duurde ongeveer 1,5 uur. We zijn met de gewone bus gegaan, dit betekend dus heel veel keer stoppen, heel veel verkopers die je tijdens de stops iets proberen te verkopen en geen airco. Klinkt allemaal heel rot maar viel uiteindelijk allemaal wel mee.

Ons verblijf was in het park en om het park in te mogen moet je toegang betalen en een verplichte film kijken over het park. Daarna kregen we nog een speech over de huisregels voordat we naar binnen mochten. Helaas waren de film en de speech in het Spaans en ontzettend snel gesproken dus erg veel hebben we er niet van opgestoken. Lief lachen en ja knikken doet wonderen :)

Ons hostel was op een kilometer lopen vanaf de ingang en ondanks dat het al drie uur was, was het heerlijk warm. Omdat het al zo laat was reden er ook geen busjes meer richting het park dus zat er niks anders op dan met volle bepakking in de zon te lopen. Lekker bezweet kwamen we dan ook aan bij ons hostel, hostel jasayma. Dit is een van de weinige (betaalbare) opties binnenin het park en dat is ook terug te zien in de luxe die je hebt. Het was een eco hostel wat eigenlijk betekent dat je koud water hebt, bijna een bent met de natuur in de avond/nacht en geen electriciteit en/of WiFi hebt. Echt back to basic dus. Wel ontzettend vriendelijke mensen die ons ontvingen en we hadden er zeker zin in.

Omdat we nog een paar uur de tijd hadden voordat de zon onderging zijn we meteen het park in gegaan. De mooiste stranden waren iets te ver lopen maar we hadden wel gezien dat er uitkijkpunten en een paar verlate, witte stranden op loop afstand waren. Ik moet zeggen dat dit allemaal zeker niet tegenviel, het was echt heel mooi en heel stil allemaal. Ook voor het eerst deze vakantie in de zee gestaan, altijd fijn!

Na een paar uur wandelen zijn we terug gegaan naar het hostel en na zonsondergang is het daar dan ook echt donker, alleen in de gezamenlijke keuken/bar was licht. Wat wel echt heel gaaf was waren alle geluiden die je constant om je heen hoorde. Diverse vogels, apen en weet ik veel allemaal wat voor dieren deden hun best om op te vallen tussen alle andere geluiden. En het geluk wil dat we geen ramen in onze kamer hadden dus de hele nacht hebben we kunnen genieten van alles wat de jungle te bieden heeft.

Onze wekker hadden we om 6 uur gezet (wat nou, vakantie?) om zo vroeg mogelijk te beginnen met de wandeling naar de verste stranden. Het park opent pas om 8 uur dus wij hadden bedacht om de meute voor te zijn en zo vroeg mogelijk te gaan lopen. Uiteindelijk was het verste strand 2,5 uur lopen vanaf ons hostel maar de wandeling ernaartoe was echt heel mooi. Vergezicht na vergezicht, wit strand na wit strand, mooie jungle na mooie jungle, kortom, genoten van alles.

Bij aankomst was het strand nog vrij leeg en hebben we ons neergeplant op een handdoek om de zee te gaan verkennen en aan ons kleurtje te werken. Hoe langer we er lagen, hoe drukker het werd. Er kwamen steeds mensen bij, te voet, te paard en met de boot en na een paar uur werd het ons toch echt te druk. Het strand was ook niet heel groot dus het voelde ook echt druk. We zijn langzaamaan begonnen met de weg terug naar ons hostel. Uiteraard met de nodige stops, duiken in het water en eet- en drinkpauzes.

Al met al vonden we het een heel mooi park maar wel vrij druk. Schijnbaar is het in het weekend nog drukker met Colombianen dus gelukkig waren we er op een doordeweekse dag. Het zogenaamde mooiste strand, Cabo de San Juan, viel ons ook een beetje tegen en we zijn mooiere stranden tegen gekomen onderweg. Helaas kun je niet overal zwemmen vanwege hele sterke stroming en dat maakt de keuze een stuk beperkter. Toch zou ik nog steeds iedereen aanraden die in Colombia is om een bezoek te brengen aan dit park, zeker de moeite waard.

Gisteren zijn we uitgecheckt bij ons eco hostel na wederom een heerlijk nachtje 1 zijn met alles wat de natuur in de jungle te bieden heeft en gingen we op weg naar Cartagena. We wisten dat dit een lange reis kon worden dus gingen op tijd weg uit het park om de bus te pakken. Helaas voor ons waren we nu vroeg en hadden we hetzelfde probleem als op de heenweg, er reden geen busjes richting de uitgang. Er zat dus weer niks anders op dan te lopen. Na wederom een lekker warm stukje, het is hier in de ochtend zo'n 30 graden momenteel, kwamen we aan bij de ingang van het park.

Na een gesprekje met een kerel en afdingen van bijna de helft van de prijs hadden we geregeld dat we in een bus konden stappen die ons direct naar Cartagena bracht. Na een kwartier wachten vertelde hij ons dat het nog een half uurtje zou duren. Geen probleem en nadat we ons kaart spel uit de tas hadden gevist en geschud hadden stond de bus al voor onze neus. Wederom een mooi bewijs dat tijd een relatief begrip is hier in Colombia.

Het werd uiteindelijk een lekker lang ritje van bijna 6 uur voordat we op de busterminal in Cartagena waren. Iets langer dan vooraf ingeschat en de directe bus die we geboekt dachten te hebben was niet zo direct. Op de helft van de reis zagen we ineens onze backpacks in een ander busje geladen worden en nadat we onze koptelefoons hadden afgedaan bleek dat we moesten overstappen.

Vanaf de busterminal naar onze bestemming was ook nog een half uurtje met de taxi dus al met al nog een behoorlijk lang reis dagje gehad. Omdat het nog redelijk vroeg was meteen omgekleed en de stad ingegaan en Cartagena is echt een hele leuke stad. Heel veel koloniale gebouwen, geverfde huizen, kastelen, iglesias en sanctuaries. Het is dan ook niet gek dat wij niet de enige toeristen zijn en dat de hele stad volledig is ingericht om grote stromen toeristen het hoofd te bieden. Je word erg vaak aangesproken door mensen die je iets willen verkopen, een reis voor je willen boeken of je op een chiva party bus wil hebben. Niet echt ons ding maar als je er doorheen kijkt heeft Cartagena echt wel veel te bieden.

Omdat we vrij moe waren op tijd naar bed gegaan om vandaag de hele dag de tijd te hebben om de stad te zien. Een heel groot verschil was het overdag met gisteravond, het was zo veel rustiger. Veel mensen zijn op de diverse playa's rond Cartagena (dit is ons ten sterkste afgeraden) dus het was allemaal veel gemoedelijker. We hebben de hele stad gezien, mooie foto's gemaakt, en de dag afgesloten met een bezoek aan Fuerte San Felipe. Uiteraard mijn ding en ik heb dan ook zeker genoten van alles wat de Spanjaarden hier in de 15-16e eeuw gebouwd hebben. Wat wel heel grappig was is dat Portobello, het plaatsje in Panama waar wij geweest zijn, onderdeel uitmaakte van dezelfde verdedigingslinie van de Spanjaarden.

Na een paar uur in het fort doorgebracht te hebben, hebben we een biertje gedronken op het terras om daarna nog even een Super Mall te bezoeken die we gezien hadden. Heel gek om dan in onze korte broeken al kerstbomen, volledige kerststallen en winkels vol met kerstversiering te zien. Ik moet eerlijk zeggen dat we wel even gedacht hebben aan Nederland nu en aan de temperaturen die we vanaf volgende week weer tegemoet gaan..

Gelukkig hebben we nog 6 nachten en we gaan er alles uithalen wat erin zit!

• 20 November 2016 - 15:01

Letty:

Dag lieve reizigers, weer een erg leuk verslag Alex! Dacht dat het laatste gedeelte van jullie reis wat rustiger zou zijn maar zo te lezen doen jullie nog genoeg. Leuk dat je de junglegeluiden zo beschrijft terwijl ik bij jullie net gewend was aan de straatgeluiden!! Is weer eens wat anders hé ,voor jullie? Had jullie al bijna een appie willen sturen of dat jullie niets meer meemaakten ?? Maar gelukkig is dat het niet het geval.
    Momenteel woedt hier de eerste herfststorm , dat vinden jullie vast wel leuk om te lezen!!
    Je vader is nu bij een whiskyproeverij dus die zal het ook wel naar z'n zin hebben!
    Nou luitjes, nog heel veel plezier de laatste dagen en we horen jullie weer snel!!

• 20 November 2016 - 15:22

Letty:

O ja, Lex en Linda, als jullie een geheel witte sneeuwbal zien zou ik het erg tof vinden als jullie die mee zouden nemen. ( je had het over kerstspullen in de winkels ,vandaar!) Kus moeders

• 20 November 2016 - 23:34

Marcel:

Hallo Alex en Linda
    Eindelijk even de tijd genomen om ook even te reageren op jullie reisavonturen en verhalen.
    Ik kan ze op mijn werk wel lezen maar ik kan, door allerlei blokkeringen ed, geen berichten achterlaten.
    Maar na enig (ahum) aandringen van je moeder............

Het zijn weer hele mooie dingen die jullie beleven en opschrijven.
    Het is geen land wat bij ons boven aan het verlanglijstje staat maar mooi is het zeker.
    En de kilometers die jullie blijkbaar afleggen om al die dingen te zien zijn voor tante Wil en mij misschien ook iets te veel.
    Maar gelukkig hebben we de foto's nog dus maak er maar heel veel dan kunnen wij die tegen die tijd ook zien.
    Maak er verder nog wat moois van die laatste dagen.
    Gr. Oom Marcel

• 21 November 2016 - 09:54

Ineke:

Hoi Linda en Alex
    Ook wij hebben gister hier de storm overleeft en zit zojuist weer jullie verhaal te lezen jullie hebben weer veel gezien en beleefd deze vakantie. en wij hier mochten af en toe ook meegenieten bedankt daar voor.
    ik begrijp dat Columbia een mooi land is met veel lekkere locale biertjes en koffie. geniet nog lekker van het moois daar.

groetjes Ineke.

• 21 November 2016 - 23:12

Tim:

Hoi Alex en Linda,
    Dit is wel een flink verslag, dus leuk dat je de tijd en moeite hebt genomen om hier even goed voor te zitten. Ik moest weer even slikken toen jullie geheel vrijwillig jullie wekker om 6 uur gezet hebben, maar ik kan me goed voorstellen dat je er voor de beste ervaringen wat voor over moet hebben. Gisteren was ik overigens voor de eerste keer bij 7 Layers en dat was een ontzettend mooie avond! Kijk nu al uit naar 31 januari. Jullie nog heel veel plezier deze laatste dagen en tot snel! Groeten, Tim

• 23 November 2016 - 16:40

Carolien:

Al de 23e inmiddels dus het zal er al wel bijna op zitten, en het zal misschien ook weer een hele onderneming zijn voordat jullie weer terug zijn in Amsterdam? Nog even genieten van het laatste staartje van de vakantie en een hele goede terugreis, jullie hebben in ieder geval een geweldig verslag gemaakt, zodat jullie zelf ook nog eens alles terug kunnen lezen, want alles bij elkaar hebben jullie heel wat meegemaakt! Groetjes van tante Carolien (ome Bart heeft het ook gelezen, maar die zet er natuurlijk weer geen reactie bij...)