Medellin - Reisverslag uit Gaira, Nepal van Alex Dam - WaarBenJij.nu Medellin - Reisverslag uit Gaira, Nepal van Alex Dam - WaarBenJij.nu

Medellin

Blijf op de hoogte en volg Alex

10 November 2016 | Nepal, Gaira

Hallo lieve familie,

hier wederom een berichtje vanuit het heerlijke land Colombia! Het word een lang verslagje want na deze horen jullie voorlopig niks van ons omdat we de Ciudad Perdida trek aan het doen zijn. Zaterdag vertrekken we en als het goed is zijn we dinsdag avond terug in ons verblijf.

Zoals beschreven in het vorige verslag zijn we de afgelopen dagen zoet geweest in Medellin. En wat een ontzettend gave stad is dat zeg! Het heeft ongeveer 2,5 miljoen inwoners en is dus met recht een grote stad te noemen en dat is ook te zien in alles. Omdat de hele stad op heuvels gemaakt is, is de omvang van de stad heel goed te zien en hoe hoger je komt, hoe mooier het uitzicht.

Allereerst wil ik nog even iets kwijt over ons hotel, Art Hotel. Wij hebben nog nooit een hotel meegemaakt dat qua inrichting exact zo is zoals we het zelf ook zouden doen, ontzettend mooi. Kamer is mooi, receptie is mooi en de bar/ontbijtruimte op de bovenste etage is helemaal fantastisch. Helaas blijft de service wat dat betreft mijlenver achter maar dat mag de pret niet drukken.

Aangekomen in Medellin hebben we de eerste avond lekker rustig aan gedaan. We zitten midden in het toeristische deel van Medellin en in de directe omgeving zijn de hotels/bars/cafés niet meer te tellen dus aan cervezas geen gebrek. Omdat we ook nog wat moesten eten hebben een heerlijke hot perro op met uitjes, kaas, bacon en saus. Was genieten :)

Eerste volledige dag in Medellin hebben we zo nuttig mogelijk besteed. In de ochtend hebben we intensief gebruik gemaakt van het metro systeem om hier en daar over te stappen op de kabelbanen die de stad heeft aangelegd. Dit geeft een ontzettend mooi beeld over de gehele stad en laat je echt zien hoe groot de stad is en waar het allemaal uit bestaat. Helaas geeft dit ook een heel goed beeld over de armoede die hier heerst en de adviezen die we overal hoorden om niet uit te stappen om rond te lopen hebben we dan ook maar braaf opgevolgd. Het is een hele veilige stad maar je moet niemand de kans geven om iets te ondernemen.

In de middag hadden we onszelf opgegeven voor een free walking tour door de stad. En ondanks dat we niet helemaal wisten hoe dit zou zijn bleek dit toch een ontzettend leuke manier om heel veel over de stad te horen. Medellin heeft qua architectuur en oude gebouwen niet heel veel te bieden maar de verhalen achter alles en het verleden van Colombia zijn heel erg interessant om te horen en te begrijpen.

Na een lange tour van 4,5 uur was het tijd om een verdiende cerveza te drinken in een van de oudste en traditionele bars van Medellin om daarna weer met de metro naar ons heerlijke hotel te gaan. Nadat we ook hier in de omgeving nog een aantal cervezas gedronken hebben was het tijd om te gaan slapen.

Gisteren hadden we op de planning om de piedra de guatape te bezoeken. Dit is een mooie rots, ongeveer 2 uur van Medellin, met een fantastisch uitzicht over diverse meren en een onbeschrijfelijk mooi landschap. Nadat we wederom de metro genomen hadden kwamen we aan op terminal del norte om hiervandaan de tocht naar guatape te maken.

Na een vrij hectische rit kwamen we aan bij guatape. Het is een vrij bizar beeld om zo'n grote, hoge rots te zien en te weten dat je daar helemaal op gaat klimmen. Omdat de lokale bus die wij genomen hadden niet helemaal tot aan de rots doorreed hadden wij al een klim te maken voordat we überhaupt bij de rots waren. Dit was al een behoorlijk karwei en nadat we aan de start van de rots stonden waren we al behoorlijk afgepeigerd door de hitte.

Toch was het nu al een machtig mooi gezicht en konden we niet wachten om het uitzicht van bovenaf te zien. Eerst moesten we nog even een luttele 740 treden naar boven nemen om dit te zien.. uiteindelijk waren we vrij snel boven en ik kan jullie met alle eerlijkheid zeggen, zoiets hadden we echt nog nooit gezien. Wat ontzettend mooi, wijds, bijzonder en fantastisch was dit om te zien en mee te maken, het was de hele klim dubbel en dwars waard.

Na uitgebreid genoten te hebben van het uitzicht was het tijd om naar beneden te klimmen en met de taxi naar het stadje guatape te gaan. Na een rit in een plensbui, de eerste van de vakantie, kwamen we aan in guatape. Omdat we behoorlijke calorieën verbrand hadden was het eerst tijd om te eten.

We hadden behoorlijk honger en als je honger hebt is het tijd om de lokale (lunch)specialiteit te bestellen, bandeja paisa. Dit bestaat uit (ik maak geen grapje): chorizo worst, gehakt, gefrituurde varkensbuik, rijst, gebakken banaan, gebakken ei, bonen mix, gefrituurde deegballetjes en sla. Dit alles voor nog geen 5 euro. Linda had de vis variant hiervan besteld en ik kan met gepaste trots vertellen dat ik mijn hele bord leeg had, behalve de sla, en dit schijnt redelijk uniek te zijn :)

Nadat we de reis terug gemaakt hebben was het tijd voor nog wat cervezas in de stad om daarna heerlijk voldaan in slaap te vallen.

Vanochtend vroeg op om na het ontbijt direct richting het vliegveld te vertrekken voor onze volgende vlucht naar Santa Marta, richting de Caribische kust dus! Een heerlijke vlucht gehad en vanaf het vliegveld de taxi genomen naar ons huis voor de komende twee nachten, een supermooie villa in Gaisa, net naast Santa Marta.

We slapen bij een ontzettend vriendelijke kerel uit Londen die nu hier woont. Hij heeft een discotheek in de stad, is DJ en verhuurt een aantal kamers in zijn werkelijk hele mooie villa, inclusief zwembad. De tour voor Ciudad Perdida hebben we geregeld dus nu is het nog even tijd om 1,5 dag te ontspannen voordat we deze gaan ondernemen. We hebben er erg veel zin in en kunnen niet wachten hoe het ons allemaal gaat bevallen, we houden jullie uiteraard op de hoogte zodra het weer kan!

• 11 November 2016 - 11:24

Lettu:

Hoi, lieverds, wat weer een ontzettend leuk reisverslag en mooie foto's!! Fijn dat de hotels aan jullie verwachting voldoen. Ik sta nu op Schiphol om Carolien en Bart op te halen en vanmiddag ga ik weer naar Amsterdam om in jullie paleisje te verblijven. Heb er zin in! Wens jullie een hele mooie tocht en kan niet wachten om er over te lezen!! Veel plezier! Dikke kus namens ons.