Boquete - Reisverslag uit Bajo Boquete, Panama van Alex Dam - WaarBenJij.nu Boquete - Reisverslag uit Bajo Boquete, Panama van Alex Dam - WaarBenJij.nu

Boquete

Blijf op de hoogte en volg Alex

05 Februari 2014 | Panama, Bajo Boquete

Het is hier op dit moment half 9 in de ochtend en we zijn nog steeds in het bergplaatsje Boquete. Hier hebben we ons de afgelopen dagen erg vermaakt en nu rest ons hier alleen nog een ontbijt voordat we weer in de auto stappen richting onze volgende bestemming, Bocas Del Toro.

We zijn hier dus drie dagen geleden aangekomen en het is echt een leuk plaatsje. Je merkt wel dat de toename van het toerisme en de expats hier een behoorlijke vlucht heeft genomen en dat het daar nu goed vol mee is.

Toch valt er nog genoeg te zien en te doen. Op de eerste avond zijn we in een bar beland waar op dat moment net de superbowl finale bezig was. Erg druk dus met luidruchtige Amerikanen, 2 biertjes was voor ons voldoende. Daarna heerlijk gegeten in een lokaal restaurantje.

De dag erna hadden we een koffie tour besproken bij Cafe Ruiz, een van de grootste koffie makers van Panama. Ze staan niet heel hoog bij de landen met de meeste productie maar ze maken wel ontzettend goede koffie. Bij de wereld verkiezingen eindigden ze de afgelopen jaren eigenlijk bijna altijd op de eerste plaats.

Onze tour was ontzettend informatief en leuk en bracht ons van het daadwerkelijke veld naar een aantal fabrieken waar het proces plaatsvond. Aan het einde nog even proeven en de duidelijke verschillen uit de koffie halen. We hebben ontzettend veel geleerd en de tour was erg leuk, ook de gids was heel goed. Wisten jullie bijvoorbeeld dat dark roast koffie eigenlijk de slechtste is? En dat er in espresso de minste cafeïne zit en dat de eigenlijke smaak verpest wordt door het persen?

Na de tour bleven we nog even zitten om een kopje koffie te nemen welke op dit moment de duurste ter aarde is. Een kilo van deze gesha bonen is laatst verkocht voor 700 dollar wat bijna twee keer zo duur is als de bonen van de chivet kat. De koffie was echt lekker maar of het echt dat geld waard is?

Smiddags zijn we met de auto een stukje gaan rijden en hebben heel veel van de omgeving gezien. We eindigden bij een plek waar meerdere wandel routes beginnen en hier vandaan hebben we een mooie route dwars door het regenwoud gelopen.

Gisteren hebben we de hele dag gespendeerd aan raften. Ik had het al wel vaker gedaan maar voor Linda was het de eerste keer. Echt ontzettend leuk om te doen, onze kapitein zorge er ook wel voor dat de route behoorlijk moeilijk was. Gelukkig niet heel veel uit de boot gevallen dus dat is altijd goed! Foto's van het raften zijn te vinden op boquetesafari.shutterfly.com deze staan waarschijnlijk in de loop van vandaag online. Omdat ik niet weet of ze nog online staan als we thuis komen, zouden jullie ze even op willen slaan op jullie computer?

Zoals jullie horen hebben we het dus nog steeds goed naar ons zin. We gaan nu even lekker ontbijten om dan weer verder te gaan voor het volgende deel van de reis!

• 06 Februari 2014 - 13:24

Letty:

Hoi luitjes,nou we lezen wel dat jullie je niet vervelen.
    Leuke weetjes over de koffie!
    We hebben op de site gekeken van het raften maar jullie staan er nog niet op. We houden het in de gaten hoor!
    Nooit geweten Lex , dat jij zo van de natuur hield. Moeten als je terug bent in Nederland toch ook maar eens meer gaan wandelen, ha, ha.
    Hier stelt het weer nog steeds niet veel voor. Een graad of 8 , veel wind en af en toe regen. Laat het voorjaar alvast maar beginnen hoor.
    Oma heeft zaterdag geprobeerd om op een stoel te klimmen ( ze wilde iets pakken wat bovenin de kast lag ) en dat mislukte jammerlijk. Ze viel vrij hard op de grond en met haar hoofd op de ( deels houten) leuning van de bank. Ze heeft erg veel pijn, is bont en blauw en ze is zelfs naar de dokter geweest!
    Ben dinsdag bij haar geweest en ze kon met heel veel moeite omhoog komen vanuit de stoel.
    Gelukkig heeft ze niets gebroken. We hopen dat ze wel geleerd heeft om zich naar haar leeftijd te gedragen en niet meer op stoelen te willen klimmen.
    Nou jullie zijn weer op de hoogte. Blijven schrijven!
    KUS

• 06 Februari 2014 - 17:17

Tim:

Hoi Vakantiegangers, hartstikke leuk om te lezen wat jullie allemaal mee maken daar! Zo gek als dat ik zelf op koffie ben, ben ik meteen op zoek gegaan naar de koffiebonen die jullie noemen. Wel wat moeilijk om te te geloven dat het nog steeds over koffie gaat :

"Een sappige briljante sprankeling versmelt in een complexe body, waar smaken van mango, papaya, ananas en kokosnoot veranderen in vanille en kruidige cake, gember en nootmuskaat, met rumtinten. Zijdezacht en net zo zoet als suikergoed."

En ook al ben ik jullie foto's van het raften nog niet tegen gekomen, geven foto's van anderen duidelijk aan dat dat geweldig is om te doen. Ben jaloers op jullie hoor! Zodra jullie foto's online staan kan ik ze anders ook wel opsturen via WhatsApp. Net zo makkelijk lijkt me.

Kijk uit naar jullie volgende verhaal!