El Nido, Palawan - Reisverslag uit El Nido, Filipijnen van Alex Dam - WaarBenJij.nu El Nido, Palawan - Reisverslag uit El Nido, Filipijnen van Alex Dam - WaarBenJij.nu

El Nido, Palawan

Blijf op de hoogte en volg Alex

17 Mei 2013 | Filipijnen, El Nido

Het is alweer een tijdje geleden sinds ons laatste verslag, eindelijk hebben we nu weer goed internet. We zijn zojuist aangekomen op onze laatste echte bestemming, El Nido in Palawan. Het was een behoorlijke reis van 14 uur in totaal maar daarover later meer.

Eerst zal ik even terug gaan naar paar dagen geleden. We zijn van Paglao naar Cebu met de boot gegaan, een moderne ferry, wat in totaal 2 uurtjes kostte. Viel allemaal wel mee dus en de zee was heerlijk kalm dus gelukkig heeft Linda nergens last van gehad.

We kwamen aan in Cebu, de derde grootste stad van de Filippijnen. We merkten aan alles dat dit een hele grote stad is, super druk en alles uitvergroot. En zoals overal, heel veel dingen weer 24/7 open.

Hotel was wel ok, we wilden eigenlijk ergens anders heen maar de taxi chauffeur had een kennis van een vriend van een oom van een broer die wel kamers vrij had. Na gekeken en prijs gevraagd te hebben besloten we om hier te blijven, was maar twee nachten en prijs was de laagste die we tot nu toe hier betaald hebben (ongeveer 14 euro per nacht)

Eerste avond hebben we beetje in de buurt rond gekeken en biertje gedronken maar kwamen erachter dat de stad beetje dood is op woensdag avond. Niet al te laat naar bed dus, volgende dag hadden we wel plannen. We gingen namelijk naar Ayala Mall, een winkelcentrum bij ons hotel om de hoek.

We kwamen daar toen ze net open waren, werden begroet door 6 dames die tegelijk ons welkom heette in het centrum (heel bizar!) en zijn begonnen met rondkijken. Wat was dit winkelcentrum groot zeg! Ik ben nog nooit in zoiets geweest. 5 verdiepingen met echt alles wat je maar kunt bedenken. We zijn dus leuk wezen shoppen. Ik heb een broek, shirt en horloge gekocht en Linda een zonnebril en we waren bij elkaar 15 euro kwijt..

In de middag kwamen we ook een bios tegen in de Mall dus zijn we nog even naar de film geweest (big wedding, geen aanrader). Ze hadden vier zalen en de zaal waar wij inzaten, niet eens de hoofdzaal, kon makkelijk 400 man kwijt, ook weer zo super groot. Met ons meegeteld zaten er trouwens 15 mensen. Wel iets meegemaakt wat ik nog steeds niet kan geloven. Voor de film begon het volkslied te spelen van de Filippijnen, iedereen stond ook echt op en ging meezingen, hoe bizar weer!

Vanochtend stonden we om 4 uur op om met de taxi naar het vliegveld te gaan om te vliegen naar Puerto Princesa in Palawan. We waren er om iets over 8en en hebben toen een busje gepakt naar El Nido, een leuke rit van ongeveer 6 uur. Bij ons in het busje zaten Fransen, wat een gezellig mensen toch weer (niet!!). Na een, voor ons gevoel, veel te lange rit nu eindelijk op onze droombestemming om nog even een weekje full time te genieten. Klinkt goed he? Helaas te goed om waar te zijn. . Het regenseizoen is denk toch echt begonnen, het regent echt heel hard. Ook onweert het nu al meer dan een uur, het trekt ook niet weg. We zitten nu dus op ons terrasje beetje boekje te lezen en te schrijven want het weer is shit.. Enige coole is dat we tussen kliffen zitten, de onweer wordt dus echt heeeeel hard terug gekaatst. Vind ik leuk, Linda niet :) We hopen dat het opklaart maar weerberichten geven verschillende signalen. Fingers crossed dus!

Nog een aantal feitjes over de Filippijnen en onze reis:

Als vrouw alleen moet je hier niet zijn, iedere fillipino wil meteen met je trouwen.

Er is geen westerse vrouw getrouwd met een Fillipino, nog niet gezien in ieder geval. Als je een lelijke, oude, dikke, westerse man bent kan je hier wel een vrouw vinden, gegarandeerd

Als je als westerse man aangesproken wordt als je naar de wc loopt moet je niet happen, kans is groot dat het een man is (gisteren meegemaakt :) )

Met Fransen 6 uur in een busje is geen pretje, nog steeds vooroordeel over dat alle Fransen stom zijn

Paarden kennen ze niet in de Fillipijnen, koeien daarentegen kom je op de meest bizarre plaatsen tegen

Het is hier geen 365 dagen mooi weer, als het regent dan regent het ook meteen heel goed

• 18 Mei 2013 - 11:48

Letty Van Dam:

Hoi luitjes,
    had gister een heel leuk stukje geschreven, deed ik iets stoms met de computer, WAS ALLES WEG !!
    beginnen we maar opnieuw.
    Je beschrijft dingen vrij levendig Lex, leuk. Zag jullie al zitten, in een busje gepropt ,met een stel zeer zwijgzame fransen en ook de bioscoop scène zag ik zo voor me. Misschien heb ik ook wel een rijkelijke fantasie hoor.
    Gaan jullie nog dingen ondernemen of gaan jullie nog even lekker relaxen?
    Ik hoop dat het weer inmiddels opgeknapt is want regen in de vakantie is niets aan. Hier heeft het de afgelopen dagen alleen maar geregend maar wij zijn het wel gewend en wij hebben geen vakantie meer.
    Heeft Linda ook een beetje schrijverstalent of laat ze dat wijselijk aan jou over?
    Nou , ik zou zeggen , geniet er nog van en heb je nog zin en tijd om te schrijven, zeker doen ( of jij Linda!!)
    Heleboel dikke kussen en knuffels.
    Het thuisfront

• 18 Mei 2013 - 16:41

Wil:

Jammer van de regen, daar ga je niet voor naar de filipinos. Moesten lachen om de weetjes en het bevestigde een mening die wij over Fransen hebben.
    Nog lekker genieten deze week en wij weten uit ervaring dat Linda veel schrijf talent heeft( naast al die andere talenten)die ik hier niet ga noemen!!!!!!!!!!!!!!!!

• 19 Mei 2013 - 11:23

Kim:

Leuk om zo mee te kunnen lezen over jullie vakantie! Jammer van de regen, maar hopelijk wordt dat snel beter. Veel plezier nog komende week en hoop (voor Linda vooral) dat het onweer snel ophoudt!

Liefs Kim

• 21 Mei 2013 - 15:19

Wil En Marcel:

hi Alex en Linda, het is heel erg leuk om je verhalen te lezen. Over de Fransen ben ik het 100% met je eens. Wij zijn vaak naar Frankrijk op vakantie geweest maar zoals ik altijd zeg.....een prachtig land Frankrijk alleen zo jammer dat er fransen wonen ;). Over het onweer...kan me heel goed voorstellen dat Linda het niet leuk vindt.
    Jullie maken heel wat mee daar zo te horen en jullie zullen wel prachtige foto's hebben.
    Het schrijven gaat je goed af Alex....zit denk toch iN de familie want Corinne DEED het ook best leuk toen ze mee was naar de USA een paar jaar gelden.
    Nou veel plezier nog en ik hoop dat het weer opknapt.
    Liefs Wil en Marcel.